Evlenmeden Çocuk Yapmak / Karar Vermek

Çocuğum Bu Yüzden Sıkıntı Çeker Mi?

Evlenmeden çocuk yapanların ya da yapmayı düşünenlerin gündemindeki bir soru. Ben ilk bebeğime hamileyken sevgilimel beni evlendirmek isteyen ailelerimizin de en çok takıldığı sorulardandı, ya çocuk siz evli değilsiniz diye sıkıntı çekerse? acaba dışlanır mı? okulda arkadaşları alay eder mi?..

Hemen söyleyeyim bizim şimdiye kadar bu konuda hiçbir sıkıntımız olmadı!

Benim çocuklarım henüz küçük, biri 1 ay sonra 2 yaşında olacak, diğeri de henüz 2 aylık bile değil. Yarın öbür gün bizden daha bağımsız bir hayatları olduğunda anneleriyle babalarının evli olmadığını kimlere söylerler bilemiyorum ama şimdilik etrafında “piç” (!) filan diye dalga geçecek kimse yok (bu da nasıl bir laftır anlamış değilim!). Çocukların alnında ya da kayıtlarında “benim annemle babam hiç evlenmedi” yazmıyor ki, böyle bir mesele de yok ortada.

Büyük bir şehre yakın küçük bir yerde, çocuklarımın babasıyla birlikte yaşıyorum. Buraya ikimiz de sonradan taşındık ve ilk çocuğumuz biz taşındıktan 1 sene sonra doğdu. Birlikte gördükleri iki insana “evli misiniz” diye sormak kimsenin aklına gelmiyor. “Kocana selam söyle” filan dedikleri zaman ben önceleri “o benim kocam değil, evli değiliz biz” diyordum ama artık vazgeçtim. Çünkü aslında iki kişiyi birlikte gördükleri zaman aralarında nikah varmış, yokmuş kimsenin umurunda değil. Ben evli olmadığımı çevremdeki insanlara söylediğim zaman da, “ne fark eder canım birlikte yaşıyorsunuz işte” tadında yorumlar geldi hep. Aslında iki kişi birlikteyse aralarında nikah olmaması kimsenin yadırgadığı bir durum değil, türlü çeşit nedenden dolayı imam nikahıyla beraber yaşayan ya da hiç nikahı olmayan o kadar çok insan var ki… Yine de bazıları merak edip neden evlenmediğimizi soruyor.Evli olmamak da bana artık o kadar normal geliyor ki, neden evlenmediğimi açıklamakta zorlanıyorum, belki de “neden evleneydim?” ya da “sen neden evlendin?” diye sormam lazım 🙂

Evlenmemiz konusuyla en çok, en yakınımızdakiler, annemiz-babamız ilgilendi. Evlenelim diye epey israr ettiler, hele de bebeğimiz olacağını ilk öğrendikleri zaman. Neden diye sorduğumuzda temel dertleri, “insanlar ne der, sizi dışlarlar mı, ev tutarken sorun çıkar mı, komşular bir şey der mi, çocuk rahatsız olur mu” idi. İlk bebeğimiz doğduğundan beri bu soruların hepsini unuttular, hepsi pek mutlu oldu, bu çocukları yaptığımız için hala teşekkür ediyorlar arada bir 🙂

Görüyorum ki, en yakınların sana sahip çıktığı zaman, evli olmamanda utanılacak birşey varmış gibi davranmadığı zaman, diğer insanlar da hiçbir şey demiyor aslında. Biz kendimiz hatalı ya da eksikmişiz gibi davranmayınca kimse de bize öyle davranamıyor…

Ayrıca, sevgiliyle birlikte yaşamak, evlenmeden çocuk sahibi olmak sadece ünlülere, sosyetik insanlara, entellere ya da zenginlere mahsus bir şey değil. Biz öyle insanlar değiliz mesela. Benim bildiğim evlenmeden çocuk yapmış insanların hepsi de bizim gibi gayet normal insanlar işte. (Bu arada, Tuba Büyüküstün-Onur Saylak veya Mirgün Cabas-Evrim Sümer gibi, çok göz önünde oldukları halde evlenmeden çocuğu olan insanlara da teşekkür ederim kendi adıma, bence durumumuzun ne kadar normal olduğunun kabul edilmesine onların da katkıları oluyor.)

Ama şunun da farkındayım, bizim çevremizde herkes beni, iki çocuğun da babası olan sevgilimle birlikte görüyor. Eğer çocukların babası yanımda olmasaydı ya da farklı farklı adamlarla beraber görselerdi ailelerin de dış çevrenin de tutumu daha başka olabilirdi (ama olmamalı). Bebeğini tek başına, yanında bebeğin babası olmadan büyüten bir kadının da, kendisi dik durabildiği ve yakın çevresinin desteğini alabildiği sürece sıkıntı çekmeyeceğini düşünüyorum ama bunu kendim yaşamadım. Umarım yaşayan birinden bu konuda da fikir alma imkanımız olur bir gün.

4 thoughts on “Çocuğum Bu Yüzden Sıkıntı Çeker Mi?

  1. Merhaba,
    Okula kayıt işlemleri ve her dönem başında veli tanıma forumu ve veli bilgi yenileme formu diye iki form doldurtuyorlar. Bu dönem (biliyorsunuz ki pazartesi akademik yılın 2. dönemi başlayacak) bu formlara yeni bir ayrıntı eklenmiş, anne ve baba bilgilerinin altında evli-boşanmış diye iki seçenek var. Biz evli değiliz ama boşanmışta değiliz. Boş bırakmakta garip durur sanki. Eğer boş bırakırsak dışlanma, yersiz sorular gibi şeylerle uğraşır mıyız sizce?
    Sevgiler, iyi akşamlar…

    • anlattığınız şey tam bir ayrımcılık örneği aslında. bu soruyu anne babanın evlilik durumu üstünden değil de, “birlikte” – “ayrı” diye sorsalar çok daha kapsayıcı olurmuş… zor bir durum, ben olsam soruyu boş bırakmam, dediğiniz gibi çocuğun yersiz sorularla karşılaşması söz konusu olabilir çünkü. “evli” seçeneğini “birlikte”, boşanmış’ı da “ayrı” diye düşünerek, ona göre işaretlerdim. evli olmayana RESMEN yalan söyletip evli dedirtiyorlar, şu devletin işine bak!

  2. 2000 yılında sevdiğim adamla çocuk yapmaya karar verdik.Lakin ikimiz de halimizden memnun oluşumuz ve evlilik fikrine sıcak bakmayışımızdan dolayı nikah yapmayı düşünmedik bile.Babasının soyadı ile de nüfusa kaydını yaptırdık.Okul çağına geldiğinde de şehirde yaşamadığımızdan dolayı mıdır bilmiyorum hiçbir sorunla karşılaşmadık.Oğlumuzla, aklı ermeye başladığı andan itibaren bu konuyu merak ettiği kadar konuştuk. Kendisi de bu konuya bakış açımızı gayet doğal karşıladı ve sınıf arkadaşlarıyla da hiçbir sorun yaşamadı.Yalnız,birgün sınıf öğretmeni anne ve babanın evlilik fotoğraflarını istemiş tüm sınıftan. Bunu haftalar sonra oğlumdan öğrendim.Sanıyorum bizi ve kendini üzmemek adına duymazdan geldi bu ödevi.Ne hissettin diye sorduğumda(öğretmenin düşüncesizliğine olan kızgınlığım tarifsiz tabi bu arada) ”birtek ben götüremedim çünkü siz evli değilsiniz”dedi…sonuç olarak sık karşılaşılan bir model olmadığımızı biliyorum ama bir öğretmen vasfına sahip bir insanın daha ayrıntılı düşünmesini beklerdim.Neyseki çocuğumuz hayata bakış tarzımızı içselleştirebilen ve anlayan bir çocuk.Bu arada evlilik fotoğrafı götüremeyen tek çocuk olsa da elinde binlerce liralık android telefonu olmayan da tek çocuk sınıfta(yokluktan değil)…bu yazdığım,olası düşüncesizliklere karşı hazırlıklı olma adına yazılmış bir uyarı yazısıdır. Çünkü çocuklarımız her şeyden değerli,ona öğretmeye çalıştığımız ana fikir ise; düzene karşı durmak zordur ama, kendin olarak kalmayı becerebilmek takdire değer. Sayfanız için tebrikler ve teşekkürler 🙂

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

