Doğum / Evlenmeden Çocuk Yapmak / Hamilelik

Evli olmadığım için hamilelik muayenelerinden para alan hastaneye karşı

Ben çok ciddi ayrımcılıklara maruz kalmadım, ama hamileyken yaşadığım ve o zaman askmask sitesine yazdığım, sağlık ve sosyal sigorta haklarıyla ilgili bir olayı aktarıyorum :

“Devlet ve özel kurumların abuk subuk uygulamalarına karşı, bunların başına bela olarak kazandığım ufak tefek zaferlerin en anlamlı ve de en keyifli olanını kazanmış bulunuyorum. evlenmeden çocuk yapan herkese hayırlı uğurlu olsun! yaşasın evlenmemek! 🙂

hikayesi uzun biraz: ben babamdan sigortalıyım (emekli sandığı). şimdi bu sigorta benim hamilelikle ilgili işlerimi karşılamalı değil mi? ama zeynep kamil hastanesi ne dedi? hamileysen ve evli değilsen babanın sigortasından faydalanamazsın. neden? kural öyle.zeynep kamilth

bu nasıl bir zihniyettir? hak sahibi birinin hakkını elinde almanın gerekçesi ne? devletimiz namussuz kadınlara ve gayriresmi çocuklarına bakmaz mı? (insan bizim devletten böyle bir tavrı yadırgamıyor değil mi?) yasa buysa değişsin, ben de buna dava açarım dedim, ama önce neymiş şu yasa, ve neymiş gerekçesi, sosyal güvenlik kurumuna bir soralım, ona göre adım atalım.

sgk’dan cevap geldi, yasaları incelemişler, hukuk danışmanlarına danışmışlar, ve de, benim ve evli olmayan bütün hamile kadınların ailelerinden gelen sigortadan faydalanmaya gayet de “müstahak” olduğunu bildirdiler bana 🙂 bu biiiir….

dün zeynep kamile gittim, muayene için yine benden para istediler, anlattım durumu, filanca birimle görüşmem gerekiyormuş, o da daha açık değil, sıramı kaybetmektense yine ödedim muayene parasını, nasılolsa hepsini geri alacağım. veznedeki adama tekrar sordum, “madem evlisin babanın sigortasından faydalanamazsın” dedi. evli değilim dedim. “evli değilsen nasıl hamile olabilirsin” dedi. “evli olmadan da hamile kalınabiliyor beyefendi” dedim. sonra doktor sıram geldi, filanca testi neden yaptırmadığımı sordu doktor, babamdan sigortalı olduğum halde evli değilim diye benden para alındığı için o pahalı testi yaptıramadığımı söyledim. “e herkes babasının sigortasından faydalanırsa sigorta sistemine çok yük biner” dedi. allah allah, beni onca yıl sigortasız çalıştıran birleşmiş milletler dahil kaç çeşit işverene söyleyen var mı bunu? ayrıca sağlık haktır, nefes almak gibi, herkes için ücretsiz olmalı. bunları söylemedim doktora (kadındı), “olur mu öyle şey, bu benim hakkım” dedim sadece.

muhasebe işlerinden sorumlu kişiyle nihayet konuştuğumda beni gayet güzel karşıladı. direnişle karşılaşmadığım gibi, sorunumu da hemen çözdü. sgk’nın verdiği cevabı okuyup hemen bir fotokopisini aldı. onlara da daha geçen hafta, artık evli olmayan ama ailesinden sigortalı hamilelerden para almamaları söylenmiş, ama sözlü olarak
belirtilmiş, yazılı belgesi de benden oldu 🙂 kayıtlardaki statümü “ücretli”den “evraklı”ya geçirdiler, dünkü testler için hiç para almadılar benden, olması gerektiği gibi. şimdiye kadar ödediğim bütün paraları da geri almak istediğimi söyledim, önce bir 45 gün meselesi çıkardılar, daha eskisini sgk vermez dediler. “burada hata benden kaynaklanmıyor, o para zaten haksız yere alınmış bir para ve ben hepsini geri istiyorum” dedim, bu da oldu, bütün paraları geri almam
için işlem başladı (bi imzası eksik, tamamlanınca tıkır tıkır ödeyecekler) (evet tabii ki aldım o paraları, 270 lira, parasız bir zamanda çok da güzel geldi). bu işlemler için gezdiğim memur odalarında bana “durumun yeni değiştiğini” söylediler, ne yapacaklarını da tam bilemiyorlardı. ilk örnek benmişim :=) ve sanıyorum ki, hastaneye verilen talimat da sgk’ya sorduğum bilgi edinme hakkı kanunu sorusu sayesinde olmuş. benzer bir
uygulamayla karşılaşmış herkes artık parasını geri alabilir ve bundan sonra böyle bir şey olmayacak bu hastanede (diğer hastanelerde ise belki de hiçbir zaman olmuyordur)

ya işte böyle, bir küçük zafer; aslında tam olarak “allah fakir kuluna eşşeğini önce kaybettirip sonra buldururmuş” hikayesi. olsun buna da seviniyor insan! işin ilginci, istanbulun en büyük doğum ihtisas hastanesinde, hergün yüzlerce insanın gelip gittiği zeynep kamilde bugüne kadar buna itiraz edip hakkını alabilen kimsenin olmaması. bence muhasebedeki memur takdir etti beni, yani bana öyle geldi, sevindim :)”

Üstünden epey zaman geçen bu olayı buraya taşırken şunu da ekleyeyim: Paramı almam için son işlemlerden birini onaylayan en yetkili memurlardan biri (erkek) bu parayı almama çok bozuldu. “Tamam, sen babandan sigortalısın, ama içindeki babanın çocuğu değil ki” dedi! Babamın sigortası “torununu” kapsamadığı için, beni de insandan çok taşıyıcı olarak görüyor olsa gerek, babamın torununun kuluçka makinesiyim sanki ben, sigortadan faydalanamazmış “bebek”! Bu adama da “beyefendi burası benim vücudum ve vücuduma ait bütün haklar da benim” dedim. Acaba anlamış mıdır?

5 thoughts on “Evli olmadığım için hamilelik muayenelerinden para alan hastaneye karşı

  1. PINAR HANIM YAZILARINIZI İLGİ İLE OKUDUM. BENDE EVLİLİK DIŞI HAMİLELİK ÜCRETLERİNİN SGK TARAFINDAN ÖDENMESİKONUSUNDA SIKINTI YAŞIYORUM. YAZINIZDA BELİRTMİŞ OLDUĞUNUZ SGK TARAFINDAN VERİLEN CEVABİ YAZIYI NASIL ALABİLECEĞİM KONUSUNDA BANA YARDIMCI OLABİLİRMİSİNİZ.
    ECE19761976@HOTMQİL.COM
    TEŞEKKÜR EDERİM

  2. Merhaba,

    Bugun benim de basima ayni sey geldi ve kurumdaki kisilerin bu haktan haberi var gibi gorunmuyor. Onlara referans gosterebilecegim kanun-yonetmelik-madde bilgisi var mıdır? Simdiden tesekkurler

    Batros

  3. Selam, sorunuz üzerine SGK’dan aldığım cevabı siteye ekledim, buyrun: https://evlenmedendogurabilirsin.wordpress.com/2013/01/28/evlenmeden-dogumu-sigorta-karsilar-konuyla-ilgili-resmi-bilgiler-kanun-maddeleri/

    bu konudaki yasa, 5510 numaralı kanun. Yayınladığım bilgi edinme cevabında ayrıntılı olarak açıklanmış zaten. Kurumlarla uğraşmanızda kolay gelsin, başınızdan geçenleri yazarsanız yayınlamayı çok isterim, isminizi ve kurumun adını gizli tutarız eğer isterseniz,
    sevgiler, Zeynep

  4. Geri bildirim: Bekar ve hamile: aileme nasıl söyledim? | evlenmeden doğurabilirsin

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

