Çocuk Hakları

Avrupa Konseyi Meclisi: Sünnet İnsan Hakları Sorunudur

Evet, kesinlikle öyledir bence de. Bir çocuğun, hele bir bebeğin bedenine böyle bir müdahalede bulunmaya hakkımız yok. Biz, özellikle babasının kararlı tavrıyla, ve dede-anneanne muhalefetiyle, bizim oğlanları sünnet ettirmedik. Anne olarak, ileride bana “beni neden sünnet ettirmedin, keşke küçükken kurtulsaydım” derse cevabımı biliyorum: buyur git şimdi, kendi kararınla yaptır, kusura bakma senin ileride ne isteyeceğine ben önceden karar veremezdim. Ama sünnet ettirsem ve sonra bana neden beni sünnet ettirdin derse ne diyeceğim? Bu müdahaleyi geri alamaz ki! Bilahare daha ayrıntılı yazarım, şimdi ilgili haberi, altındaki süper yorumlarla beraber paylaşıyorum. Erkeklerin bu konudaki fikirlerini çok merak ediyorum, keşke sünnet olmasaydım/ iyi ki olmuşum / iyi ki olmamışım diyenler ne konuşuyordur acaba…

sunnetErkek çocukların sünnet edilmesinin gerekli olup olmadığı Avrupa genelinde ilk defa tartışmaya açıldı

T24, 2 Ekim 2013

Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi, aldığı kararda sünnetin “erkek çocukların fiziksel bütünlüğünün ihlali” olduğu sonucuna vardı. Erkek çocukların sünnet edilmesinin “tıbben meşru olmadığı” savunulurken, sünnetin insan hakları sorunu olarak tanımlandığı anlamına geldiği belirtildi.

Türkiye’nin de üyesi olduğu Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi (AKPM) tarafından Strasbourg’da kabul edilen bir kararda, sünnet ilk defa “erkek çocukların fiziksel bütünlüğünün ihlali”, yani bir insan hakları sorunu olarak tanımlandı.

Alman sosyal demokrat parlamenter Marlene Rupprecht tarafından hazırlanan rapor, Türk parlamenterlerin de katıldığı oylamada, 19’a karşı 77 oyla kabul edildi. Oylamaya katılan AKP ve CHP’li parlamenterler karar aleyhinde oy kullandılar.

Kararda, sünnetin yasaklanması çağrısı yer almıyor. Buna karşılık erkek çocukların sünnet edilmesinin “tıbben meşru olmadığı” görüşüne yer veriliyor. Sünnet konusunda dini uzmanların da katılacağı toplumsal tartışma isteniyor. Raporda, Müslüman ve Yahudilerin de sünneti sorgulamaya başladıkları belirtiliyor.

’14 yaşına kadar beklensin’

Kararda ayrıca, eğer mümkünse, çocukların kendi fiziksel bütünlükleriyle ilgili kararlara katılımlarının sağlanması isteniyor. Raporun açıklama bölümünde bunun için 14 yaşına kadar beklenmesi önerisi yer alıyor.

“Çocukların Fiziksel Bütünlük Hakkı” başlıklı raporun sünnetle ilgili bölümünü sildirmek için Türk parlamenterler tarafından sunulan değişiklik önergelerinin tamamı oylama sırasında reddedildi.

AKPM, Avrupa Konseyi’ninn karar organı Bakanlar Komitesi’ne de çağrıda bulunarak, başta çocuklara yönelik şiddet ve çocukların kendi haklarındaki kararlara katılımları olmak üzre, fiziksel bütünlük konusunun Avrupa Konseyi tarafından 2015 yılında kabul edilecek yeni çocuk hakları stratejisine eklenmesini istedi.

İlk somut belge

Karar, her ne kadar tavsiye niteliğinde olsa da, sünnet konusunda bir Avrupa parlamenter platformundan çıkan ilk somut belge olması bakımından önem taşıyor.

Erkek çocuk sünneti daha önce Almanya’da tartışma konusu olmuş ve ülkede yaşayan Yahudi ve Müslüman topluluklardan tepki görmüştü.

  • Melek Akdoğan Gedik

    Çok demokratik bir yaklaşım bize paketlenip gelmesi zaman alır 😉
    Deniz Önal · Üst Düzey Yorumcu

    Kur’an’a göre Allah insanları kusursuz yaratmış. Sünnet kafa karıştırıyor biraz. Üstelik diğer 2 semavi dinden Hristiyanlara ” sizin kestirmenize gerek yok ” demiş. Hikmetinden sual olunmaz gerçi ama bilemedim yine de..
  • Mustafa Merc · Üst Düzey Yorumcu ·

    Çocuk yaşta şekillendirmeler(Sadece bu olaya mahsus değil) demokratik değil. Çocuk kişisel seçimlerini yapabileceği yaşa kadar ailelerden çok bilimsel yönlendirme olmalı
One thought on “Avrupa Konseyi Meclisi: Sünnet İnsan Hakları Sorunudur

  1. 9-10 yaşındaydım sünnet olduğumda. Sünnet öncesinde benden birkaç yaş büyük kuzenim eğlencesine beni çok korkutmuştu sünnetten. Sünnet olurken o korkunun verdiği etkiyle henüz uyuşturucu iğne yapılırken baygınlaştım. Doktor çocuğun nabzını alamıyorum diye paniklemiş o arada, haberim yok benim. Kız kardeşim içeriden gelen sesler üzerine bana bir şey olduğunu sanıp kusmuş, iki gün kendine gelemedi o da. Bu yaşa geldim (30) hala iğne görmek dahi kendimi kötü hissetmeme yetiyor. Kan verdikten sonra yarım saat yerimden kalkamıyorum. Sünnete kadar elbette defalarca iğne oldum, daha acılı müdehaleler de oldu bedenime. Ayılma bayılma halleri o sünnet travmasıyla başladı. Yazık, en sevdiklerin (baban, deden…) yanı başında, toplum baskısı yüzünden senin bedenine kanlı gereksiz bir müdehalede bulunulmasına göz yumuyorlar ve sana sunulan tek açıklama “Erkek oldun.”. Kim bilir daha ne travmalar var da, erkekliğe leke sürdürmemek için dillendirilmiyor.

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

