Anne Olmak / Bebek - Çocuk

Anne sütü fazlası – Çekenden sor!

breastfeeding-fountainSütümün çok fazla olmasından yana dertli olduğumu daha önce de yazmıştım. (Bkz: Anne sütü fazlasının çaresi adaçayıymış ve Anne sütünün de fazlası zarar) Buralarda genellikle “süt yetmiyor” diye bir dert var ve “sütüm çok fazla!” diyince genellikle insanlar hava attığını filan sanıyor ve derdini anlamıyorlar, “maşallah” filan diyorlar üstüne. Doktorlar dahil. İlk bebeğim Ali’nin eziyetli emzirme maceralarının (13 ay) ardından, ikinci bebek Cemo küçücükken, sütü azaltma yollarını bir de İngilizce yazarak internete sormayı akıl edip, Türkiye’de kabul görmeyen “anne sütünün çok fazla olması” meselesinin meğerse dünyada bir dert olarak ele alındığını ve çareleri de olduğunu fark ettim, o çareleri anlatan iki ayrı yazıyı çevirip bu siteye de koydum (yukarıdaki bağlantılar) O zamandan beri aklımın bir köşesinde duran, bu konuyu uzmanlardan değil de süt fazlasından muzdarip olanın gözünden anlatmak istediğim “çekenden sor” yazısına nihayet sıra geldi galiba… Yaşayarak öğrendiklerimi toparlamaya çalışayım, uzun bir yazı olacak ama dertlilerin işine yarar umarım:

Benim aslında epeydir sütüm var. Hiç hamile kalmamışken de vardı. Hatırlıyorum, bir gün banyo yapmadan önce göğsümün ucunda beyaz bir damla gördüm. Sıktım biraz daha çıktı. Diğerini de sıktım, ondan da çıktı. Korktum önce, ama dedim, iltihap veya tümör filan olsa iki göğsümde birden olmazdı herhalde. Süte benziyor bu. Bu arada, 17 yaşımdayken polikistik over sendromu teşhisini yemiştim, hormonlarımın bir tuhaf olduğunu biliyordum. Doktora gittim, muayene bile etmeden “süttür” dedi. “Neden ki”, dedim. “Beyninde süt üretme hormonlarının olduğu yerde ufak bir tümör vardır herhalde”, dedi. Haa, peki o zaman! Bu konuda bir şey yapmama gerek var mı, beynime baktırayım mı? Yok hayır gerek yok, önemli bir şey değil, merak etme.

Eyvallah, merak etmedim, doğurana kadar bir sıkıntım da olmadı. Bunları da sütü çok olan kadınları korkutmak için yazmıyorum, kim bilir sizinki neden fazla… Doktorlara göre, kanser filan olmadıkça pek bir şey önemli değil galiba. Ben de kanser olmadığım için şükrediyorum ama emzirme döneminde hayatı benim için ve her iki çocuğum için bu kadar zorlaştıran süt meselesini biraz daha “önemli” bulan bir Allah’ın doktorunu bulabilmiş olsaydım keşke.

Süt fazlaysa ne oluyor?

Önce kendi açımdan yazayım: Bir kere, süt taşıyor. Her taraf ıslanıyor. Soğuk soğuk yapış yapış iğrenç bir his benim için. Bebek doğduktan sonraki ilk birkaç ay hep böyle geçti. Bu bir sürü kıyafet yıkamak demek. Çarşaf, yorgan filan dahil buna. Bir arkadaşım sezaryen olmuş ve koltukta dik uyumak daha iyi geldiği için ilk haftalarını koltukta geçirmiş, süt lekeleri hâlâ duruyor koltuğunda.

Aliş küçücükken ve ben her tarafı sütle ıslatırken annem çare olarak meme pedi alıp getirmişti. Böyle bir ürünle ilk defa karşılaşıyordum ve annemin getirdiği pahalı markadan (Chicco idi) hiç memnun kalmadım, sert ve rahatsız edici geldi. Yeni başlayanlar için: meme pedi sütyenin içine konan ve sızan sütü toplayan bir şey. Ben bir süre bunun yerine peçeteler, mendiller koyarak, sonra pamuklu kumaşları küçük küçük kesip onları yerleştirerek idare etmeye çalıştım (bu kumaşları da yıkamak ütülemek lazım tabii ha bire). Bir süre sonra meme pedini başka bir markayla tekrar denemeye karar verdim ve çok iyi geldi. En ucuz markalar bence en rahatları: bebedor ve wee. 40 tane göğüs pedi 8 lira filan ve sürekli süt sızdırıyorsanız bebeğe bez almak kadar önemli bir alışveriş bu (ilk 6 ay günde 3-4 çift kullanmam gerekiyordu, şimdi bebek 11 aylık ve hiç kullanmıyorum).

İkincisi, sürekli süt sızdırmaktan ıslak kalan meme ucu yara oluyor, çatlıyor, tahriş oluyor. Böyle olmaması için, bebeği uzun süre memede tutmamak lazım (bir memede 20 dakikada fazla durmasın, Ali gibi yavaş yavaş uzun uzun emen “hımbıl” bebek modeli hem sütü arttırıyor, hem memeucunu yara yapıyor. Birazdan yazacağım süt azaltma yollarıyla onu o kadar zaman memede tutmadan beslemek de mümkün oluyor zaten). Memenin ıslak kalmamasına dikkat etmeli, benim gibi peçete filan değil doğru dürüst meme pedi kullanın, ıslandıkça değiştirin. Emzirme sütyeni diye bir şey de var, ben bunu da Ali doğduktan sonra duydum. Bu yararlı gereci de kesinlikle tavsiye ediyorum. Anne olmak zaten zor, fazla süt zaten yeterince rahatsız edici, bebeği düşündüğümüz gibi kendimizi de düşünmemiz lazım kafayı yememek için 🙂

Meme uçlarını güçlendirmek, yaraları iyileştirmek için lansinoh diye bir krem vermişti bana doktor. Lanolin’den, yani koyun yününden elde edilen birşeyden yapılıyor. (Halk tıbbında da, çeşitli yaraları iyi etmek için yeni kırkılmış, yıkanmamış koyun yünü kullanılmak vardır). Bebeğin de “yemesinde” sakınca olmayan bir krem bu. Ama pahalı, minicik bir tüp 20 lira filandı 2-3 sene önce. Onun yerine zeytinyağı kullandım. En az lanolin kadar iyi, hatta daha iyi geldi. Memeucunda birazcık acıma hissedince sızma zeytinyağı sürmeyi herkese tavsiye ediyorum, yara olmadan kurtarıyorsunuz. (Normal doğumu kolaylaştırmak ve doğururken yırtılmamak için hamileyken “perine” bölgesine de her gün zeytinyağı sürmek tavsiye ediliyor, bu da halk tıbbında bilinen bir şey).

Üçüncüsü, en kötüsü, bebeğin bitiremediği sütler süt kanallarında birikirse kanal tıkanması oluyor. Bu tıkanıklığı gideremezseniz hızla mastite dönüyor. Ben ilk bebeğimde 17 defa, ikincisinde 5 defa kanal tıkanması ve mastit geçirdim. Mastit de tedavi edilemezse apseye döner ve cerrahi müdahale gerekirmiş ama çok şükür bu başıma gelmedi.

Kanal tıkanması ve mastiti de hemen anlatayım, memede aşırı bir dolgunluk, sertlik varsa süt kanallarınızdan biri veya birkaçı tıkandı, tıkanıyor demek. Emzirince, hele de bebek Cemo gibi iyi emen bir bebekse, bu tıkanıklığı giderebilir. Yoksa pompa deneyebilirsiniz. Elle de sağmaya çalıştım ama bebeğin çıkaramadığını elle çıkarmak daha da zor. Tıkanık yer sert bir kitle olarak elinize gelebilir, dışı pembe pembe kızarabilir. Sıcak suyla ıslatılmış veya ütüyle ısıtılmış bir bez koymak sütün akışını rahatlatıyor. Sıcak duş da iyi geliyor. Ama unutmayın ki bunlar sütü de arttıran şeyler. Dolayısıyla kanal tıkanması – mastit durumunda, sütü zaten fazla olanlar bence sıcak bez koyma işini sadece emzirirken – pompayla çekerken yapsınlar. Emzirme aralarında kanallar açılsın diye sıcak koymak süt üretimini arttırıp kanalı iyice tıkayacak.

Mastit, kanal tıkanmasının bir ileri aşaması. Çok yorgunken, uykusuzken daha kolay oluyor. Bende, nezle filan gibi basit bir mikrop aldığımda da hastalanmak yerine mastit olmak şeklinde bir durum oluyor. İyi dinlenmek çok önemli. Normalde bebeğe yalnız bakıyorsanız bile kanallarınız tıkanırsa, hele mastite dönerse size yardım edecek birini bulabilirseniz iyi olur. Benim ağır mastitlerimde Kerem’in işe gitmediği oldu birkaç kere. Çok acılı, memeye dokunmanın bile dayanılmaz olduğu bir durum, kolunuzu kıpırdatacak haliniz olmuyor. Mastit olan meme sıcak ve kırmızı olur, sizin de ateşiniz çıkabilir. Doktorlar “bol su iç” diyorlar. Sütünüz normalde de çoksa ASLA BOL SU İÇMEYİN. Azdırmaktan başka bir işe yaramıyor. Tersine, su içmemeye çalışın. Mastit tedavisinde antibiyotik kullanılıyor ama ben hiç kullanamadım. Şehre uzak bir yerde oturuyorum ve burada sağlık ocağındaki doktor da, eczacı da emziren anneye ne antibiyotik verilir bilemediler bir türlü. Mastitken şehre gidecek gücüm olmuyor; kanallarım açıkken şehre gidip, bu durumda ne yapayım diye sorduğum büyük hastanelerde, meme polikliniği, genel cerrahi doktorları “tıkanıklık olduğu zaman gel, şimdi birşey diyemem” dediler diye diye. Su içmeme çaresini düşünen bu doktorlar değil anneannem oldu, sağ olsun 🙂

Kanal tıkanmasında- mastitte iltihaplanan sütü içmenin bebeğe bir zararı yok, o onu sindirebiliyor. Cemo çok kusan bir bebekti küçükken, çok da kuvvetli emdiği için kanalları hemen açıyordu; kanlı anne sütü kustuğu oluyordu. Bu şekilde kustuğu kıyafetlerini doktora gösterdim, kanın memeden geldiğini söyledi, bebek için sakıncası yok ama sen bir ağrı kesici al bari dedi (emzirirken parol kullanabiliyoruz). Eğer bebeğiniz benim Ali gibi nazlı nazlı emen ve memeyi boşaltamayan bir bebekse, iyi emen bir bebeği emzirerek kanallarınızı açtırmayı deneyebilirsiniz (elbette, bebeğe bir hastalık bulaştırmayacağınızdan ve onun ağzında pamukçuk filan olmadığından eminseniz). Bundan daha iyisi kanalı açmak konusunda bebeğin babasından yardım istemek olabilir. O da bir işe yarasın! (Şaşırmayın, bu da başvurulan bir yöntem).

Mastit geçirdikten sonra memenin içinde kitleler kaldı bende. Her mastitin ardından bir bilye, bir fındık, hatta kabuklu bir ceviz kadar. O kitleler de yeni tıkanıklıklara davetiye çıkarıyor. Ama zamanla yok oluyorlar. Ali’den sonra, Cemo’ya hamileyken, bu sefer böyle olmasın diye ne yapacağımı sormak için birkaç hastane, birkaç doktor gezdim, ultrasonla filan baktırdım. Tek ilgilendikleri şey, kanser miyim. Hayır değilim, tamam bu iyi bir şey, ama sürekli bu ıstırabı çekmekten nasıl kurtulurum? Ya hiçbir şey diyemiyorlar, ya da bol su iç – sık emzir diyorlar, ki bu da durumu düzelteceğine zorlaştıran bir tavsiye. Sanki tıpta herşey hayalî bir “standart” kadına göre düşünülmüş, o standardın dışına çıktığınızda tıbbi tavsiyeler bir işe yaramıyor.

hilarious-baby-nursing-scultpure-breastfeeding

Fazla sütün bebeğe ne zararı var?

Benimkilerde şöyle oldu: Ali yavaş emen bir bebekti ve çok uzun süre memede kalıp uyukluyor, az kilo alıyordu (Ben o bebeği 50 dakika emzirdiğimi biliyorum, nasıl bir eziyetti, nefret ediyorum emzirmekten!). Sonradan anladım ki, sütüm çok olduğu için çocuğun karnı doymuyormuş. Saçma değil, şöyle: emzirmeye başladığınızda önce “önsüt” geliyor ve bu sulu bir süt; bu bittikten sonra gelen “sonsüt” ise yağlı ve daha doyurucu, bebeği tok tutan bir süt. Benim sütüm çok fazla olduğu için Ali hep önsüt içiyormuş meğerse. Ve karnı iyi doymadığı için de sık acıkıyordu, haliyle bu da sütü arttırdı. Böylece kötü bir döngüye girdik, o yüzden ben o kadar çok kanal tıkanıklığı yaşadım. Sütü azaltmayı becerebilmiş olsaydım (ki nasıl yapacağımı herkese sordum ama asıl cevaplara ulaşamadım o dönem) Ali daha güzel kilo alacak, daha uzun uyuyacak ben de rahat edecektim.

Cemo ise Ali’nin tam tersine çok hızlı emiyordu. Yeni doğduğunda bile, 10 dakikada filan sonsüt dahil bütün sütü bitirip karnını doyuruyordu. Fakat o kadar çok sütü o kadar hızlı emmek Cemo’ya çok gaz yaptı. O iki haftalıkken filan ben sütü azaltma yolunu buldum ve bu ikimize de baya iyi geldi. Yine de, ne yaparsam yapayım sütüm çok işte. Mesela Cemo 5-6 aylıkken, oturmayı filan da öğrenmişken, akşam çok uykusu varken emzirdiğimde öyle bir karnı doyuyordu ki, emzirirken uyuyor ama kısa süre sonra vitamin filan almış gibi yatağın içinde doğrulup bakmaya başlıyordu. Ve bu süt fazlası yüzünden çok kustu Cemo: ilk 6 ay her gün sayılamayacak kadar çok defa kusuyordu, iki üç damla filan değil, hemen her seferinde onun ve benim üstümdeki kıyafetlerin birkaçını değiştirmemiz gerekecek kadar çok miktarda kusuyordu, kış günü evin içi ıslak çamaşır doluydu. Benim için çok sinir bozucu günlerdi, giyecek kıyafetim kalmadığı için dışarı çıkamadığım, Keremin kıyafetleriyle oturduğum zamanlar… 6 aylıktan sonra gğnde 10-15 defaya indi kusma sayısı. 9 aylıkta günde 1-2 kusmaya düştü, şimdi 11 aylık ve artık kusmuyor diyebilirim. Bebeğiniz Cemo gibiyse reflü olmaması için yatağının başucunu yükseltebilirsiniz. Sütünüz benim gibi fışkırır tarzda geliyorsa, sütü sağıp biberonla vermek iyi geliyor. Gaz giderici ilacı (Sabsimplex daha iyi çünkü metsilde paraben var) biberona damlatmak da iyi oluyor. Fakat biberon konusunda, küçükken refleks olarak herşeyi emen bebeğin bir süre sonra biberonu unuttuğunu aklınızdan çıkarmayın. Biberonu unutmaması için hemen her gün en az bir kez biberonla içmeli. Bir de, memeden ağzına fışkıran anne sütüyle boğulacak gibi olup öksüren ama biberonla daha rahat içen bebekler, bu sefer meme emmeyi reddedebilir (bu bir komşumun da başına geldi), o zaman habire süt sağmak, biberon yıkamakla uğraşmak var.

Kendinize de bebeğe de bu kadar eziyet çektirmek yerine hiç olmazsa bazı öğünler biberonla mama içirebilirsiniz ona. Keşke ben de bunu yapabilmiş olsaydım, ama Aliş’te niyetlendiğimde Kerem çok karşı çıktı, bebeğinin mamayla beslenmesini istemiyormuşmuş… Halbuki benim de bir canım vardı ve hakikaten canım burnuma gelmişti. Bir kutu mama alıp eve geldiğim gün, beni “durdurmak” için anneme şikayet etti, annem de beynimi didik didik etti annesütünün ne harika, mamanın ne kadar yanlış olduğunu anlatarak (oysaki kendisi bizi hem emzirmiş hem de mama vermiş). Beynimin karanlık köşelerine kaydettim bunları. Anne sütü vermek konusunda bize yapılan baskı çok haksız ama bunu söyleyebildiğim halde o baskıyı kıramadım. Oysa annenin mutlu olabilmesi, rahatlaması çok önemli. Anne mutsuzken bebek nasıl huzurlu olabilir ki zaten… Üstelik şimdi çok net görüyorum ki Aliş günde bir kez olsun mama alsa daha güzel büyüyecekti, üstelik benim sütüm azalacağı için sonsütlere ulaşıp annesütünün de daha çok faydasını görecekti. Eğer annesütü konusunda kendinizi baskı altında hissetmiyorsanız, bebeğe bir miktar da olsa mama verin derim.

Bu süt nasıl azalacak?

* “Şunu ye süt yapar, bunu iç süt yapar” denen şeylerden kesinlikle uzak durun: rezene çayı asla içmeyin. Çok su içmemeye çalışın. Tatlılar aslında süt yapmıyor, tatlı sizi susatıyor ve tatlının üstüne içtiğiniz suyla sütünüz artıyor. Yulaf ve arpa süt yapıyor, aman ha.

* Bebeği beslemek dışındaki amaçlarla emzirmemeye çalışın. Neden ağladığını anlamaya çalışın, aç olduğu için değil de karnı ağrıdığı için ağlıyorsa emzirmek ona iyi gelmeyecek. Emzirerek uyutmanın kolaylıkları yanında zorlukları da var. Bebeğin emzirirken uyuyakalması bizim işimizi kolaylaştırıyor, ama yerli yersiz uyandığında geri uyutmak için sürekli meme dayarsanız uyku için emecek ve sütünüzü arttıracak. Üstelik, uyku için emiyorsa ve emerken uyuyakalırsa varolan sütü bitiremeyecek, kanallarınız tıkanabilir. Emzik kullanmak iyi bir fikir olabilir.

* Bebeğiniz büyüdükçe, uyku aralıkları açılırken emzirme aralıklarını da aynı şekilde açmaya çalışın. Böylece sütünüz boş yere artmamış olur. Bebeklerin ayına göre ne kadar süre uyanık kalabildiğine buradan bakabilirsiniz: http://www.uykusuzanneler.com/cocugunuz-gunde-toplam-kac-saat-uyumali/

Bebeği sık emzirmemek kötü anne olmak demek değil. Tam tersine, onun gelişimine uygun davranmazsanız bebeği engellemiş oluyorsunuz. Yeni doğduğunda sık sık emmek isteyen bebeğin emzirme aralıkları zamanla belirlenecek ve emzirme sayıları azalacak. (Geceleri daha az uyanmak ve hem anne hem bebek için daha iyi uyumak demek bu). Bazı anneler bebek ayaklandıktan sonra bile düzensiz bir şekilde, o ne zaman isterse meme verebiliyorlar. Bence yanlış, çünkü beslenme konusunda genel bir düzen olması çocuğun bünyesine de daha iyi geliyor, o da ne zaman ne bekleyeceğini bilirse huzurlu oluyor. Sütü fazla olanlar, ilk haftalardan sonra düzensiz emzirmekten özenle kaçınmalı, bu bizim dengemizi, hormonlarımızı alt üst eden bir şey.

* Bebek fışkıran sütü daha rahat içebilsin diye geriye yaslanarak emzirmek iyi oluyor. Ama hep böyle yaparsanız kanallar tıkanabiliyor.

* ADAÇAYI. Sütü çok etkili bir şekilde azaltıyor. Ben bir kupa adaçayı içerek, bir gün içinde 95 bedenden 85 bedene indim. Dikkatli kullanın, sütünüzü azalttığını görünce adaçayını hemen kesin ki tamamen kurumasın. Sütünüzün fazlalaştığı dönemlerde, ya da kanallarınız tıkanırsa yine adaçayına başvurabilirsiniz.

* Doğrudan emzirmek yerine sütü sağmak. Hızla azaltabilir sütü. Bazı insanların sütü sırf bu yüzden, bebeği bırakıp işe başlayınca birkaç gün içinde kesiliyor, iş yerinde süt sağmak bebeği emzirmek gibi bir etki yaratmadığı için süt azalacak. Tavsiyem bu yöntemi de dikkatle uygulayın.

* Beyaz lahana. Bir arkadaşım, Türkiye’de olmayan yurtdışında bulunan özel bir çeşit olduğunu söyledi, kendisi bebeğini sütten kesince çok fena şişmiş ve bu lahanayı çiğ olarak memenin üstüne koyduğunda, sadece meme ucundan değil memenin her yerinden sütler akarak çıkmaya başlamış. Aynı bitki midir değil midir bilmiyorum ama Türkiye’de beyaz lahanayı sütyenin içine koyarak sütü azalttığını söyleyenler var. Bunları sütü azaltarak emzirmeyi devam etmek isteyenlere pek tavsiye etmiyorum, sütü tamamen kesebilecek bir yöntem, çocuğu sütten keserken ideal.

* Anne sütü yerine mama vermek sütünüzü azaltır. Ben yapamadım ama kendini baskı altında hissetmeyenler için denemeye değer bence. Mamayı da babası versin, biraz dinlenmiş olursunuz.

breastfeeding2

17 thoughts on “Anne sütü fazlası – Çekenden sor!

  1. evet bende bu durumu yaşadım , ada çayı işi çözdü ama mama olayına karşıyım bu kadar süt varken . Memelerimi terbiye etmeyi öğrendim , şöyle ki ilk hangi memeden emzirmeye başladıysan , o memeyle devam ediyorsun 24 saat bile aynı memeyi verebilirsin . Bu arada diğer meme eğer ağrırsa soğuk kompres ve bir miktar sağmayla rahatlamaya çalışarak bu memeyi nadasa bırakıyoruz . 24 saat sonra diğer memeye geçiyoruz böylelikle beyne az süt üret emrini veriyoruz, bu çok işe yarıyor. Bunları https://www.facebook.com/groups/BebekYapimBakimOnarim/?fref=ts Tomris Hanım ‘ dan öğrendim . Sizde gruba üye olup deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz …
    Sevgiler …

  2. aa evet o çok güzel bir yöntem. daha önce koyduğum yazılarda bunu zaten anlatıyor diye tekrar yazmamıştım, ayrıca 24 saate kadar çıkarılabidliğini de duymamıştım. gördüğüm yazılarda 4 saat aynı memeden blok emzirin diyordu. ben en çok 6 saat tek memeden blok devam ediyordum.. sanıyorum bebeğin kaç aylık olduğuyla, emme sıklığıyla ilişkili birşey. şu anda 11 aylık ve sadece gece yatarken + gece uyandığında emziriyorum, kanalları tıkamayacak kadar azaldı sütüm çok şükür. sizin de çözdüğünüze çok sevindim!
    bir de benim yazıya bakınca sütü çok olan herkesin kanalı da tıkanır demiş gibi oluyorum ama herkese böyle olmak zorunda da değil tabii ki. umarım bütün çoksütlü anneler benim gibi mastit olup durmuyordur!
    bakım onarım grubu güzelmiş, ben de katıldım, teşekkürler!

    • Ben de başvurdum gruba. Yaşasın kadın dayanışması 🙂
      Daha önce yazmayı unuttuğum bir şey de nane yağı. Nane doğal östrojen. Östrojen de süt üreten progesteronu ters etkiliyor anladığım kadarıyla. Sütü azaltmak konusunda nanenin faydalı olduğunu İngilizce sitelerde okumuştum. Ben bunu özellikle bir memede tıkanıklık varsa kullanıyorm, çünkü adaçayının tersine bütün süt üretimini etkilemiyor da sadece tıkanık kanalların olduğu memeye nane yağı sürünce oradaki üretimi sanki briaz yavaşlatıyor. Ne kadar etkili olduğundan emin değilim ama zararı yok en azından. tabii eğer bebek nanenin keskin kokusuna tepki yapmazsa.

  3. Geri bildirim: Anne sütünün de fazlası zarar! | evlenmeden doğurabilirsin

  4. Merhaba,
    Yazınızı bir solukta okudum.5,5 aylık bir oğlum var, şimdiye kadar 6 kere mastit oldum, birisinde hastanede yattım, damar yoluyla antibiyotik verdiler. Bunun dışında beş altı kere de göğüslerimde sertleşme, tıkanıklık oldu, onlar da ateş çıkmadan duş, masaj ve emzirmeyle atlattım. Augmentin ve aksef kullandım, mastit geçtikten sonra bile göğüslerimdeki cam batması gibi yanmalar hiç geçmiyor.Bir haftadır emzirmeyi artık bıraksam mı diye düşünmeye başladım, bu kadar çok antibiyotik kullanmak benim ve oğlum için sıkıntı yaratır mı diye korkuyorum.

    • Bilmiyorum gecmi kaldim yazmakta ama emzirirken yasadiginiz cam kiriklari hissi pamukcuktan dolayi. Candida mantari meme kanallarinizda. Ben 15 gunluk mantar tedavisinden sonra kurtuldum. Mastite mantar da neden oluyor. Doktorlar tam semptomlari dinlemeden antibiyotige basliyorlar. Mantar icin tedavi etmek istemiyorlar basta ama bununla ilgili bir cok bilimsel makale var. Bence bu candida mantari ve meme ile ilgili anneler bilinclendirilmeli.

      • Süper bir bilgi çok teşekkürler Evren!
        annelerin (ve tabii ki doktorların filan) bu konuda bilinçlendirilmesi konusunda yetkilileri beklemeden biz adım atalım mı? doktor olmasak da tecrübelerimizi ve bildiklerimizi paylaşalım. senin bunları yazdığınız bir yer varsa ben de link koyabilir miyim? veya o yazıları yollarsan burada yayınlayalım, en azından internette arayanlar bulur.

  5. Merhaba Burcu! Geçmiş olsun!!

    sana antibiyotik veren doktor neden bu kadar çok tıkandığını söyledi mi? veya birşey önerdi mi bu konuda?

    anlattıklarına bakılırsa senin de sütün fazla… (“sen” demem uygundur umrım?) emzirmeyi toptan bırakmak yerine belki azaltmayı deneyebilirsin (ama tamamen bırakmak istemeni de inan ki çok iyi anlıyorum!)

    yukarıdaki yöntemler ve en üstteki linkten çıkan diğer yazılar işine yarayabilir. benim durumum da seninki gibiydi, epey faydasını gördüm bunların, özellikle adaçayının. çocukları 13,5 ve 14 ay emzirdim böylece (bunları bilmediğim ilk çocukta 17 tıkanıklık/mastit, ikincisinde sadece 5 tıkanıklık, 0 mastit). emzirmek elbette şart değil, ama asıl derdin tıkanıklıklarsa bu acıdan kurtulabiliyor insan (kendi adıma, tıkanıklık meselesini hallettikten sonra dahi emzirmeyi sevmedim, o ayrı… )

    cam batması dediğin his çok hızlı süt salgılamaktan oluyor olabilir. çok hızlı süt salmak insanı susatabilir de aynı zamanda, ama özellikle emzirme sırasında su içmemeye çalış ki sütün artmasın, iyicene fıskiye olmasın o süt bezleri.

    bebek 5,5 aylıksa, katı gıdaya geçti-geçiyor demektir. emzirme sıklığını azalttın mı? azaltmak, bebeği daha uzun aralıklarla emzirmek hem senin için hem onun için gerekli, ama aralıkları açmaya başladığında kanallarının tıkanması “normal” bizim gibiler için. emzirmeler arasındaki süreleri arttırırken adaçayından destek almanı öneririm. bir çay bardağı adaçayı içerek dene. etkisi gerçekten kuvvetli, benim gibi kupayla başlama 🙂 gerekirse arttırırsın. (adaçayını taze demlemelisin, bekledikçe etkisi değişiyor).

    inşallah işine yarar bunlar, iyi şanslar!

  6. Zeynep merhaba,

    Hep aklımdasın, ama bir türlü cevap yazamadım.Sana her gün dua ediyorum biliyor musun, yazını okuyup adaçayını başladığımdan beri mastit denen illetten kurtuldum😊 mucize gibi bi şeymiş bu adaçayı
    Can şimdi 7,5 aylık oldu, ek gıdalara da başladık, gün içinde 4-5 kere emzirmeye devam ediyorum. Ek gıdaya geçince napıcağız diye kara kara düşünüyordum, o kadar saat emzirmeden nasıl duracak bu memeler diye😄
    Gece artık sağma ya da emzirmeye kalkmıyorum, Can yanımda yokken bir yere gittiğimde 2 saat içinde hemen eve dönmem gerekiyordu sütü boşaltmak için,hemen tıkanıyordu sertleşiyordu çünkü, bu konuda da rahatladık.
    Bu arada zamanla cam batması dediğim his de azaldı, artık her gün içmiyorum adaçayını, tamamen kesmesin sütü diye
    Bu arada doktorumu çok seviyorum, çok iyi bir doktor ama maalesef bu konuda bağışıklık sistemimi güçlendirmek dışında bir önerisi olmadı.
    Bloğumda mastittle ilgili bi yazmayı düşünüyorum, eğer iznin olursa senin yazının linkini de paylaşmak isterim.

    Çok sağol önerilerin o kadar işe yaradı ki, dualarımdasın.

    • Selam Burcu,

      yazdıklarına ne çok sevindim anlatamam! yazının linkini tabii paylaşabilirsin çok mutlu olurum, ben de sonra senin yazdıklarını paylaşabilir miyim?

      Geçmiş olsun, Can’a çok selamlar sevgiler!

  7. Bugün tecrübelerinizi okuyunca rahatladım biraz.3 gün oldu 23 aylık oğluşumu sütten keseli.Ama sütümü azaltamadım ve çok ağrı oluyor.Adaçayını denicem bugün.İnşaallah çözüm olur.Sağıp sağmama konusunda kararsızım.Taşmak üzere çünkü 🙂

    • Merhaba, umarım sıkıntılarınız bitmiştir. şimdiden geçmiş olsun.
      oğlunuzu artık sütten kestiğinize göre, sizin sütünüzün azalması bitmesi mesele değil zaten, dolayısıyla adaçayının zararı olmz en azından.

      benimki de sütten keserken o kadar çoktu ki ihtiyacı olan bir bebeğe verdim sağdıklarımı. yine de, o zaman 14 aylık olan kendi bebeğimin emdiği ladar sağamadoğım için 1 – 2 haftada bitti sütüm, adaçayı içmediğim halde.

      aklınızda olsun, yoğun bakımda yatan bebeklerde anne sütüne ihtiyaç oluyor bazen. internette de bulabilirsiniz bebeğine süt arayan birilerini.

  8. Ben se sütümün az olmasından mutsusum sudan rezeneden başka neler yapmalım sütüm artsın 9 aylık kızım bana yardım edin

    • Bulgur pilavi cok artiriyor. Bol su. En onemlisi de uyku..uyku anne icin lüks, ancak uykudan daha iyi sut yapan birsey yok. Ben de fazla sutten muzdaribim ;( sutten kestim mecburen ve aldigim sut kesici hormon ilacina ragmen tikanikliklar gecmedi. Size bol sutlu gunler dilerim…

  9. Bebeğimin dünyaya gelişinin 6. Günü ve ben 5gündür acı içindeyim. Bu ve diğer ilgili diğer yazılarınızı okudum ve uygulamaya geçmeden bile beni rahatlattı. Benim gibi başkalarının da aynı sıkıntılara çözüm arıyor olması, gittiği hiç bir doktorda doğru tedavinin ve tavsiyelerin uygulanmaması kadınların bunları yaşamaya mecbur edilmesi ve seyirci kalınması da oldukça üzücü ve ilkel geliyor bana. Araştırmalar ve paylaşımlarınız için çok içten teşekkür etmek istiyorum size…

  10. Merhaba, 17günlük bebeğim ve ben daha 13.gün mastit oldum sağ göğsümden. Önce ateşlendim 2gün hastanelerde acilleerde dolaştım doktorlar anlamadı serum takıp eve gönderdiler. Sonra hastanede sağmaya gittik kanallar açılsın diye fakat hastane tipi sağımlar bile işe yaramadı. Sıcak soğuk kompresler duşta masaj zeytinyağlı masaj hiçbişey! Hastanedeki hemşire sütün çok maşallah ondandır dedi ama göğüslerimde öyle aman aman şiş buyuk değil anlamadım nasıl bol. Şimdi adaçayını deneyeceğim ve mastitli göğsü emzireceğim sadece umarım iyi gelir daha şimdiden sütüö bitsede kurtulsam demeye başladım 😥

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

