Bebek - Çocuk

Bir bebeğe uyumayı öğretmek

(23 Ağustos 2013)

DSC07048

Gülcemâlim uyuyor. Uykusu artık ona ait, bağımsız, özgür, kendi alanı. Hepimizin uykusu gibi. Sallanmadan, dolandırılmadan, meme emmek zorunda kalmadan, yatağına yatırıyoruz, çoğu zaman kıçını dönüp uyuyor. Bazen vızır vızır sesler çıkarıyor, yavaş yavaş geçiyor uykuya. Ben veya babası, kenarda durup sessizce seyrediyoruz Cemo’nun kendi kendine uyumasını. Bazen, ihtiyacı var gibi gelirse, sırtına, alnına elimizi koyuyoruz, yatağında onu okşayıp severek uyutuyoruz. İhtiyacı yokken böyle “müdahale” edersek mızmızlanıyor, sanki “senin burda ne işin var, madem geldin uyumayalım, kucağına filan al bari” der gibi. 8 aylık küçücük bir bebek ve uykusu o kadar kendisine ait ki, varlığımız dikkat dağıtıyor, uyumasını zorlaştırıyor. Ama uykuya dalarken bir kocaman elin küçük sırtına dokunmasını sevdiği de oluyor, “buradayım Cemo, güzel güzel, mışıl mışıl uyu bebeğim. İyi uykular oğlum, tatlı rüyalar canım bebeğim.” Cemal kendi kendine uyumayı öğrendiğinden beri, bebek arabasıyla uyku saatinden önce eve dönmeye çalışırken bazen bir bakıyorum, pıt diye uyumuş. “Eve gidelim de annem üstümü altımı değiştirsin öyle uyuyayım” diyecek değil ya çocuk, uykusunun geldiği anı yaşıyor. Bugünlere nasıl geldik, anlatayım. İnternette çocuğuna uyumayı yatır-kaldırla nasıl öğrettiğini detaylı anlatan bulamadım, dolayısıyla ben anlatırken lafı uzatacağım (yoksa, derli toplu kısa yazı yazmayı beceremediğimden değil yani!)

 

Hamileyken “ne yap yap, çocuğu sakın sallama, sallayarak uyumaya alışmasın” diyen birileri ille de çıkıyor. “Peki ne yapayım”ın cevabı çoğunda yok. Fakat çocukları daha en baştan, sallanmadan, arabayla gezdirmeden, emzirmeye bağımlı olmadan kendi kendine uyutmaya alıştırmanın yolları sahiden de varmış meğer. Bu yollardan biri olan yatır-kaldır yöntemini bebek hemşiresi Tracy Hogg’un Mucize Çözümler kitabında okudum (bu kitaptan daha önce bahsetmiştim, burada: link*). Buna göre çocuğu uyku saatinden bir süre önce odaya götürüp gevşek bir kundak yaparak sarmalıyorsunuz, bir süre kucağınızda dik tutarak sarılıp oturuyorsunuz, sessizce, veya sakin sakin konuşarak. Ayakta gezmiyorsunuz. Çocuk gevşemeye başladığında iyi uykular dileyip yatağına yatırıyorsunuz, emziğini emip uyuyor. Uyumasına yardım etmek için onu sallamak vb yerine, sırtına hafif hafif pışpışlamayı, şşş şşş diyerek sesinizle sakinleştirmeyi öneriyor kitap (şşş-pat yöntemi). Böylece çocuğa doğumundan itibaren kendi kendine uyumayı öğretiyorsunuz, ama işin diğer püf noktaları (bebeğin karnı tok mu sırtı pek mi vb) için kitabı okumak lazım ki uyku kısmını yapmak mümkün olsun. Bebek üç aylıktan küçükken onu buna alıştırmak kolay oluyormuş, Tracy Hogg’un dediğine göre. Zaten yeni doğmuş bebeklerin gözünü açık görmek bile zor, pıt diye uyuyakalıyorlar.

 

Bu huzurlu “en baştan” yöntemini ben hiç deneyemedim çünkü bunları okuduğumda Cemo 4 aylıktı. Geç kalmıştım ama daha önce bilseydim de Cemo’yla yapamazdım. Cemo hem kolikti, hem de reflüsü vardı, kusup duruyordu sürekli (reflüsü hâlâ var, 8 aylık ve günde 2-3 kere kusmasını kusmadan saymıyoruz artık). Cemo kolikken sallamak ne kelime, kucağıma alıp hoplayıp tepinmek suretiyle uyutuyordum onu. Ali’yi yumuşak sakin şarkılar eşliğinde kucakta gezdirerek uyuturduk, Cemo’da Roman havalarıyla dans ettim. Kolik bebekler bol hareket ve gürültüyle birazcık rahatlıyorlar ya (anne karnındaki kalp atışına, yürüyüş ritmine, içeriden duyduğu seslere benziyor çünkü), Cemo da 3 ay civarında koliği geçene kadar böyle hareketli uyudu. Sonra daha hafif sallanmak ister oldu, fakat 4 aylıkken yan komşunun başlattığı, iki ay devam eden saldırgan tadilatla beraber, artık bebeğimi bizim duvarın öbür yüzünde çalışan duvar kırma makinelerinin sesleri arasında yalnız bırakamadığım için, yanında yatıp emzirerek uyumaya alıştırdım onu. Fakat tadilat bittikten sonra dahi, Cemocuğun uykusu derinleşeceğine hafifledi. Söylemeyi unuttum, uyuduktan 45 dakika sonra uyanma huyu da vardı (bazı bebek böyle olurmuş), yatır-kaldırdan önce, uzun çabalar sonucunda gündüz uyuduğu üç uykunun hiç olmazsa birinde iki 45’lik uyumaya alıştı, o da 45 dakika sonra uyandığında yine emzirerek, sallayarak mümkün oluyordu. Sonra Cemo’nun 45 dakikaları bile kısalıp yarım saatte kalmaya başladı. Geceleri uyandığında emzirirdim, hemen geri uyurdu; zamanla bunu da kaybettik, emzirdikten sonra uyurken yatağa koyduğumda geri uyanıyor, sallıyoruz birimiz, uyuyor, yatağa koyuyorsun geri uyanıyor, bir daha, bir daha. Sonra sabah 6 uyanmaları da çıktı piyasaya…

 

Böylece, şu Tracy Hogg kitabında okuduğum, 3 aydan büyük bebeklere kendi kendine uyumayı öğreten “yatır kaldır” yöntemine başvurmaya karar verdik. Eğer Emel bu yöntemi bizden önce denemiş ve kızına bağımsız uyumayı öğretmiş olmasa, o küçük kızın nasıl uyuduğunu görmüş olmasam karar veremezdim buna. Çünkü yöntem çok karmaşık görünüyordu, bebeğin ağlamasını da içerdiği için istemiyordum. Ama iyi ki denemişiz. Aşağıda anlatacağım yanlış uygulamalarla beraber, altı buçuk aylık Cemo’yu kendi kendine uyumaya alıştırmak üç hafta kadar sürdü. Şimdi Cemo uyuduktan bir süre sonra, uykusunu henüz almadan uyansa bile, hemen her zaman kendi kendine geri uyuyabiliyor. Uyuyamazsa yatağında pşş pşş diyip elimi sırtına koyarak geri uyutabiliyorum onu. Gece uykusundan önce emziriyorum, yatağına koyunca genelde pıt diye uyuyor, yoksa yine yatağında bir 10 dakika dönüyor kendi kendine (ağlamadan), öyle geçiyor uykuya. Geçen gün bir arkadaşım, ben Ali’yle uğraşırken Cemo’nun da uyku saati gelince “dur ben sallar uyuturum” dedi. Ama Cemo artık sallanarak uyumayı tamamen unutmuş, arkadaşıma “bana eğlenceli bir şeyler yapmak istiyorsun galiba” der gibi baktı.

 

Uykudan yana dertli bebekleri yatır kaldır yöntemiyle uyumayı öğretmeye başlarken, bebeğin uykusu geldiği saatte onu yatağına yatırıyoruz. Haliyle ağlıyor. Yanında durup onu sevip okşayarak sakinleştirmeye çalışıyoruz, ağlarsa kucağa alıyoruz ama uzun süre tutmak yok, yatağa geri koyuyoruz. Yine ağlarsa yine kucağa alıyoruz, ama kucakta uyutmuyoruz. Bebeğin okşamayı, kemirmeyi, sarılmayı sevdiği bir oyuncağı, uyku arkadaşı varsa işi daha kolay, yoksa benimsemesi için öyle bir oyuncak veriyoruz (ki bizim oğlan pek benimsemedi). Cemo’ya uyumayı öğretmeye başladığımız gün, ilk uykusuna dalması 55 dakika sürdü. İkincide 45 dakika. En zor ilk iki günde babası Kerem yanındaydı (ikimiz birden içeri girersek dikkati dağılır). Bahsettiğim süreler tamamen ağlayarak geçmiyor. Sakinleşince keyiflenip güldüğü bile oluyor. Sonra gözler yavaş yavaş kapanıyor… Amaç böylece kendi kendine, yatağında uyumayı öğrenen bebeğin artık yatağa yatırınca hiç kaldırmadan uyuması. Bu noktaya varmış bulunuyoruz biz, ama Leyla bebek gibi yatağa koyar koymaz uyuduğu pek ender, bizimki genelde bir 5 dakika döneniyor. Ona uyumayı öğretirken bir mucizeye tanık olduğumu hissettiğim zamanlar oldu gerçekten. Bazen, sanki küçücük bir bebeğin kafasının içine girmek gibiydi. Anlatması çok zor! Yorucu ve yıpratıcıydı ama çok özel ve çok güzel tarafları olan bir süreçti, hiç konuşmadan ve hiç bakışmadan anlaşmak, hem de altı aylık bir bebekle. Bir bebeğin uyumayı öğrenmek gibi tuhaf bir şeyi anlamasına elimizle dokunuyorduk sanki…

 

Kitapta yazdığı gibi disiplinli davrandık, yatır kaldırla uyumayı öğrettiğimiz dönem boyunca Cemo’yu hiç sallamadık ki kafası karışmasın, uyku saatinde bizden ne bekleyeceğini bilsin ve öğrensin. Asıl hatamız, katı davranmayalım, çocuğu fazla yıpratmayalım diye yöntemi bebeğimize göre esnetelim, yumuşatalım derken, emzirerek uykuya dalmasına izin vermek oldu. Böylece emzirerek uykuya dalan Cemo, 45 dakika sonra uyandığında onu yeniden emzirmek yerine neden yatağında uyutmaya çalıştığımı anlayamayıp her seferinde aynı hayal kırıklığına uğradı. İşin özünü birkaç günde kapmış, yatırdıktan 10-15 dakika sonra, bazen hiç yatır-kaldıra gerek olmadan sadece yatırılarak uyur olmuştu ama başlangıçtan iki hafta sonra hâlâ uyurken ağlıyordu bu hayal kırıklığıyla. Meselenin bu olduğunu anlayınca Tracy Hogg’un dediğine tam olarak uymaya, onu emzirerek uyutmamaya, uyandıktan sonra emzirmeye başladım. Belirsizlik ortadan kalkınca Cemo çok daha rahat etti, o zamandan beri uyku saatinde küçük bir rutinin ardından kendi kendine uyuyor. Artık öğrenmiş olduğu için ben de gerektiği zaman yatarken emziriyorum onu yeniden: Cemo’yu hıçıkırık tuttuğu zaman, hava çok sıcak ve ona su içirmeyi becerememişsek, bir önceki uykusundan kalktığında meme emmek istememiş ve susuz kalmışsa, ya da benim süt kanallarım tıkanıyorsa, uykudan önce emziriyorum, emerek uyuyakalmasına izin veriyorum – Tracy Hogg buna kesinlikle karşı. Neden karşı olduğunu da anlıyorum; çocuğun kendi kendine uyumak yerine meme emmek isteyerek yine ağlaması için birkaç defa emzirerek uyutmak yetecek.

 

Cemo’ya yatır-kaldır yaptığımıza hiç pişman değilim ama yöntemin beni korkutan taraflarıyla aynen karşılaştım. Hogg çok açık yazmaya çalışmış ama yatır-kaldır yönteminin her seferinde yine belirsizlikler var uygulayan bakımından. İlk günlerde karar vermek çok zor oldu bazen, uyumaya çalışıyor ve ağlıyor bebek; yanında sakinleştirmeye, uyutmaya çalışmak mı iyi olacak, yoksa bu uyku bu kadarla kalsın mı? Varlığım dikkatini mi dağıtıyor? Bazen onu kucağıma aldıktan sonra yatağa geri koyduğumda daha çok bozuluyordu, ağlıyordu; hiç yataktan almadan başını okşasam daha mı iyi olurdu? 45 dakikada uyanıp ağlamadan mızırdanırken odaya hiç girmesem belki daha iyi olacaktı… yoksa da bu kadar beklemeden yanına gitsem uykusu açılmadan hemen geri dalar mıydı… uyumak için benim elimi, parmağımı emmesine izin vereyim mi, yoksa o zaman buna bağımlı mı olur, oyuncağını kemirsin diye ısrar mı etsem…

 

Çocuk kendi kendine uyumayı öğrendikten çok sonra bile bu sorular gündemden tamamen düşmüyor: bugün yatağına yatırdım, hiç mızıldanmadan tam dalmak üzereyken, içeriden ayak sesleri duyup gözünü açtı Gülcemâlim. Sonra rüzgar esti kapı gıcırdadı vs. Uyuyamayınca huysuzlanıp ağlamaya başladı, ben de elimle, sesimle sakinleştirmeye çalıştım onu. Bu noktada “kendisi uyusun”lar otobüs beklemek gibi oluyor: onu hemen kucağına alma, yatağa bıraktığında daha çok ağlayabilir, dur bakalım daha iki dakika oldu, biraz daha beklesem belki de kendisi dalacak. Ağlaması artıyor, yanından ayrılmıyorum elbette ama üzülüyorum. Biliyorum ki alıp emzirsem uyuyacak. Fakat o zaman işe belirsizlik katmış olacağım; ona, “beni yatağıma koyarlar ağlarım, ağlayınca annem beni emzirir, ben işte böyle uyurum”u öğretmiş olacağım, sonra uyutmak daha da zor olacak diye, dayanmaya, onu sevip sakinleştirmeye çalışıyorum. Sonra, “otobüsü bu kadar zamandır bekliyoruz, biraz daha bekleyelim şimdi gelir” der gibi, çocuk bu kadar zamandır kendi kendine uğraşıyor, madem sonunda emzirecektim boş yere mi ağladı, diyerek, biraz daha dayanıyorum. Ve sonunda dayanamayıp emzirdiğimde, çocuk 10 dakika boş yere çırpınmış, vermek istemediğim o mesajı almış oluyor. Acaba diyorum, dişi çıkıyor da ondan mı bana ihtiyaç duydu, yoksa karnı tam doymamış mıydı, vesaire.

 

Yine de kendi adıma kesin söyleyebilirim ki, yatır-kaldır yerine emzirme-sallama karması yöntemlerle uyutmaya çalışıyor olsaydık yine ağlayacaktı hem de daha çok ağlayacaktı. Şimdi Cemo’nun oldukça rahat ettiği güzel bir uyku düzeni var. Kolay bir yolculuk değil, vardığımız yerin de eksiği gediği var ama, yine de geldiğimize değdi. Bizim için bundan iyisi can sağlığı.

 

Resimaltı: Cemo’nun kendi kendine uyumayı öğrenme günlerinde, ilk özgür uykulardan biri.

14 thoughts on “Bir bebeğe uyumayı öğretmek

  1. Merhaba Zeynep,
    Ben de Zeynep. Kizim Vera haftaya dort ayini dolduracak. Geceleri memede uyuyor, gunduzleri besigini sallayip ssst yapiyorum. Bazen yarim saat uyusun diye 45 dk sssttliyorum. Artik cinnet gecirmenin esigine geldim. Tracy Hogg’u okuyorum ve uygulamayi dusunuyorum ama henuz kitabi bitirmedigim icin baslamadim. Bir de 19. Haftaya kadar buyume atagi var onun da gecmesini bekliyorum. Yazdiklarinizla cok benzeriz. Sabah altida uyanmaya basladi. Memede uyuduktan bir saat sonra uyanmaya basladi. Meme harici uyutma bazen bir saat aglamasi demek olmaya basladi. Haliyle benim de sinirlerim cok yiprandi. Bazen o kadar gicik oluyorum ki kendimi duvardan duvara vurasim geliyor. Ama bu hislerle sakin ve sabirli bir psikopat gibi cocugumun kulagina ssstlemeye devam ediyorum.
    Aslinda bir sey sorup gidecektim ben ama sismisim sanirim 🙂 sormak istedigim Tracy Hogg’un rutin programinin tamamini uyguladiniz mi? Yani sadece yatir kaldir yontemini mi uyguladiniz yoksa sabah 7’de kaldir, aktivite, uykus vs rutinini de uyguladiniz mi? Ben bir rutin olusturmaya calisiyorum ama henuz basarili olamadim acikcasi. Cunku Vera uyuyup uyanip aktif olip tekrar uyuyor falan filan. Ben de ona uydurmaya calismiyorum acikcasi. Zaten ne zaman bi kitaba uymaya calissam iyice kotulesiyor.

  2. Merhaba Zeynep. Kızının adı ne kadar güzelmiş öyle! Anlattıkların Cemo’nun o zamanlarına çok benziyor hakikaten, “sakin ve sabırlı bir psikopat”, aynen ben de öyleydim, bazen sükunet ve sabrını da kaybeden tam bir psikopat oluyodum hatta. kendimi atasım gelirdi (annelik bunalımı önemli bir konu aslında…)

    şimdi biz tracy hogg’u yer yer gereksiz katı bulduk ve biraz yumuşatabiliriz diye düşündük. zaten bizi bu yatırkaldıra teşvik eden arkadaşımız da öyle yapmıştı, onun bebeğinden cesaret almıştık. böylece, yatır kaldıra başlarken yemek-aktivite-uyku sırasını izlemedik. 7’de kaldırmaya hiç kalkışmadık mesela. başlarken cemonun memede uyuyakalmasına izin veriyorduk, 45 dakika sonra uyandığında yatırkaldır yapıyorduk. sonra bunun yanlış olduğunu anladık, çünkü çocuk bi memede bi yatakta uyuyunca kafası karışıyordu bunu net gördük. babası uyuturken böyle bi kafa karışıklığı yaşamadığı için onunla daha kolay uyumaya başladı cemo. böylece başladıktan birkaç gün sonra memede uyutma olayını bıraktım. yatır kaldırla uyutup, uyanınca emzirme modeline geçtim, hogg’un sıralamasına uyarak. bu kesinlikle daha iyi oldu. yatır kaldırla uyutmaya başladıktan sonra 45 dakikada uyanma olayı da bitti, süreler giderek uzadı, arada uyanmadan 2 saat uyuyabiliyordu böylece günümüz de çok rahatladı. ama hani biraz daha rahat davrandık diyorum ya, mesela bazen uyuduktan 60 dakika sonra uyanıyordu, uyku bitti diye düşünüp emzirince geri uyuyordu 60 dakika daha. ben de eyvallah diyordum ne yapalım o da bonus olsun.

    uykusuz anneler’de bebek ne kadar uyanık kalabilir süreleri verilmiş (yukarıda link var). ona hep uymaya çalıştık ve çok faydalı oldu.

    ilk başlarda uyurken elimi tutmaya çalıştığonda buna alışmasın diye düşünüyordum ama sonra ona da izin verdim. şimdi cemo 14 aylık, yatağa koyduğumda uyumak gibi bir durumu yok, ama çok kolay uyuyor: hala aynı ritüel, kucağımdayken ışıkları kapat, perdeleri kapat, bir yandan uyku saati, şşş, iyi uykular tatlı rüyalar vb diyerek yatağına yatırıuorum, genelde ellerini uzatıp kucak istiyor (ender olarak kıçını dönüp hemen uyuyor). kucağa aldığım anda kafayı kolumun içine yaslayıp gözlerini kapatıyor ve uyuması 5 dakika bile sürmüyor. hasta olup nefesi zorlaştığında kucakta biraz dik durarak uyuklamak istiyor, ben de onu kucağıma alıp oturuyorum ve uyuyana kadar tutuyorum, yine 5 dakika kadar. yani biz yk ile cemoya yatağında uyumayı öğrettik ama burada asıl olan kendi kendine uyumayı biliyor olması. sanki “tamam kendim uyiycam ama senin kucağında uyuyayım” diyor, ben de kabul ediyorum ve o da bunu hiç istismar etmiyor. alan razı veren razı.

    uyku arkadaşı olayını da çok iyi tutturamadık ama eline birşeyler vermek iyi oluyor yine. hep aynı şeyi veriyorum ama olur da bir yere giderken unutursam çok da aramıyor başka bişey veriyorum. bi de tracy hogg kesinlikle kendi yatağına alma diyor, biz cemoyu hep yatağında uyutuyoruz ama gece kalkıp ihtiyaç duyarsa yatağıma da alıyorum. çok sık değil zaten, hatta bazen benim yanımda rahat edemiyor, kendi yatağına koyunca sevnip uyuyor. geçen haftaya kadar gece yatarken emzirmeye devam ettim, geçen hafta sütten kestim ve hiç zorlanmadım. demin anlattığım gibi kucağımda tutarak, hafif hafif ninni söyleyerek uyuttum. şu anda ciddi bi diş mesleesi olduğu halde gece uyutmakla gündüz uyutmak arasında fark yok ve ikisinde de rahatız. uyanacak olursa kucağıma alıyorum uyuyor, geri yatırıyorum. itirazı varsa yanımda uyumaya gelebiliyor.

    yk’ya ilk başladığında ağlayabilir bazen, çok ağlayabilir. bunu şimdi öğrenmezse ileride en az 2 sene ne çok ağlayacak onu düşün. zaten şimdi de ağlıyor, yk yaparken ağladığında en azından ağlamaya değecek bir şey olacak işin sonunda. sen ne yaptığında daha rahat ediyor ona dikkat edip çocuğa yardım etmeye çalış (elini tutmak istiyorsa, sana yapışlmayacağını düşünüyorsan bırak tutsun, seni görmediğinde daha rahat ediyorsa biraz geride dur vb.) sanıyorum bu yatır kaldırı uygulama işi bir yorumlama meselesi ama en önemli kısmı tutarlı davranmak. 4 aylık bebekte daha da kolay olacak. bizde olayı kavraması 1 hafta filan sürmüştü, emzirmeyle işi karıştırdığım halde. sana umarım çok daha çabuk olur. büyüme atağını bekleyeceğim demişsin, bence boş ver, ne kadar erken başlarsan o kadar kolay olacak, kitabı bitirince sen hazırsan, vera da hasta filan değilse başlayabilirsin.

    iyice uzattım ama son bi de şu var: kendini de düşünerek, ne istediğine, ne beklediğine karar ver. mesela gündüzleri yk yapayım ama geceleri yk ile uğraşacağıma emzireyim gitsin, diyor musun? (ben öyle demiştim, pişman değilim. ama bize örnek olan küçük kız nerdeyse 1,5 yaşında, gündüzleri kolay uyor ama geceleri hala uyanıp duruyor). gece uykusunu sürdürmeye, sabah uyanmasını geciktirmeye yardımcı olan 2 numara da var bizde işe yarayan, biri bolca koyu renk perde kullanmak. öteki de odayı ayırmak (gece kalkmaması için). oğlum benle aynı odada uyurken gecede 3 kalktı 11 aya kadar. 11 ayda taşındık o zamandan beri gecede 1 veya 0’a düştü…
    bir başka yatır kaldır macerası da burada, “şaşı bebek” teo’nun annesinden: http://teothehero.blogspot.com.tr/2013/12/uzun-bir-aradan-sonra-merhaba-uyku.html

  3. Zeynep ne kadar naziksin, uzun uzun yazmissim, cok tesekkur ederim. Sana yazdiktan sonra ben de beklememeye karar verdim. Bu haftasonu Alexander’a sureci anlatacagim ve pazar gunu baslayacagim muhtemelen. Ondan sonra istersen sana tecrubelerimi yazarim. Tekrar cok tesekkurler.

    • Rica ederim Zeynep, nezaketten çok, kısa ve öz yazmayı beceremediğimden aslında – öyle insanlara hep özeniyorum 🙂 İyi şanslar Vera’yla. Maceralarınızı okumayı çok isterim, burada yayınlarsak başka bebeklere ve annelere de yarar 🙂

  4. Derya
    Merhabalar…
    Daha doğrusu günaydın şu an oğlumu sallıyorum hemde gece saat dörtten bu yana başında bekliyorum sırf uykusunu tamamlasın yoksa saat beşte uyanmaya başladı bu günlerde.
    Bunları neden anlattım durumum aslında sizlerle aynı. Üç ay önce okumuştum tracy hogg un kitabını cesaret edemedim bir türlü uygulamaya aceba daha da kötümü olur diye çok pişmanım . Düzelir diye beklediğim oğlum iyici kötüleşiyor uykuları. Şu an 9 aylık geceleri 2 saatte bir uyanıyor. Bazen emerek uyuyor bazen sallayarak. Bazende hiç uyumuyor 😦 uyutmak için 1 saat uğraşıyorum. Gündüzleri de birer buçuk saat uyuyor bu eskiye göre çok çok iyi ( eskiden yarım saat uyuyup kalkıyordu) ama başında sürekli bekleyip sallıyoruz.
    Sizlerin hikayelerini okuyunca cesaretim yeniden geldi ama geç mi kaldım bilemiyorum. En büyük tereddütüm katı davranamamak o yüzden çocuğum daha da kötümü olur diye endişeliyim. Birde geç mi kaldım diş sıkıntımız da var bu ara sizce başlamalımıyım yoksa diş sıkıntısı geçene kadar beklemelimiyim.

    • Merhaba Derya, kolay gelsin! dişm sıkıntısı senin oğlanı ne kadar etkiliyor bilmiyorum, benim Cemo’yu epey rahatsız ettiği için sütten kesmek için biraz bekledim, ama bekle allah bitmedi bir türlü… bi de diş konusunda tam bir tanesi çıktı rahatladık derken başlıyor öteki çıkmaya, yirmi tane diş dile kolay! dolayısıyla bence bekleme. dokuz aylıkta yatır-kaldır nasıl işler bilmiyorum ama 9 aylıkken yapmak 10 aylıkken yapmaktan daha kolay olur tahminimce.

      katı davranamamktan tereddütün olduğuna göre eğer bu yol içine sinmiyorsa hiç denememek yine de daha iyi olabilir, başlayıp yarım bırakmak senin de dediğin gibi daha kötü karıştırabilir işi. kendine güvenip tam gaz giriş bu işe, veya sana ve bebeğe daha uygun bir çözüm dene. bence en önemlisi çocuğun ne bekleyeceğini bilmesi, tutarlı olmak: 2 saatte 1 uyanıyor, her uyandığında aynı şeyi yapmayı dene, bu şey senin için kolay ve onun için uygun olan bir şey olsun. nasıl bir şey olur onu bilemiyorum, belli ki seninki de kendi kendine uyumayı bilmiyor. ona uyumayı öğretmek konusunda ben bi tek yatır kaldırı biliyorum ve memnun kaldım. gaz olarak bi de şunu söylemeliyim ki, 9 aylıkken uyumayı öğrenmezse, 1,5 yaşında da onu sallıyor olabilirsin, hele 2 yaş krizinde filan kök söktürebilir…

      iyi şanslar!

  5. Merhaba benim de bir oğlum var 13.04.2014 de 4 aylık olacak ben bebeğimi emziremedim çok istesem de, oğlum mamayla besleniyor. 1 ay sonra işe başlayacam oğlumun kendi kendine uyumasını istiyorum, benim korkum oğlumda gaz sancıları çok fazla ve ben onu ağlatmalı mıyım ? bilemiyorum! bebeğimi beşiğinde sallayarak uyuta biliyorum . Sallayarak uyutmak doğrumu onuda bilemiyorum. Bebeğimi sadece ben eğitmeye çalışsam belki daha farklı olurdu belki , Bebeğim sadece nadir de olsa elektirik süpürgesi sesiyle uyuyor beşiginde uyutmaya çalışsam da elektirik süpürgesi sesi açık olacak yoksa uykuya tam olarak dalamıyor

  6. Merhaba benim de bir oğlum var 13.04.2014 de 4 aylık olacak ben bebeğimi emziremedim çok istesem de, oğlum mamayla besleniyor. 1 ay sonra işe başlayacam oğlumun kendi kendine uyumasını istiyorum, benim korkum oğlumda gaz sancıları çok fazla ve ben onu ağlatmalı mıyım ? bilemiyorum! bebeğimi beşiğinde sallayarak uyuta biliyorum . Sallayarak uyutmak doğrumu onuda bilemiyorum. Bebeğimi sadece ben eğitmeye çalışsam belki daha farklı olurdu belki , Bebeğim sadece nadir de olsa elektirik süpürgesi sesiyle uyuyor beşiginde uyutmaya çalışsam da elektirik süpürgesi sesi açık olacak yoksa uykuya tam olarak dalamıyor Adım Hülya Oğlumun adıda burak

    • Merhaba Hülya,

      Güle güle büyüt Burak bebeğini 🙂 daha küçükmüş, gaz sancıları olması normal, yakında toparlar kendini umarım!
      sen işe gitmeye başlayınca Burak’a kim bakacak ve o kişi senin uyku, yemek vb konulardaki görüşlerine uyacak mı? bu çok önemli bir şey, eğer senden farklı davranacaksa veya senin gibi yapmaya çalşsa da yapamayacak birisiyse, yaptıkların boşa gidebilir… güzel güzel kendileri uyuyan bebekler başka bir şekilde uyutulmaya başlayınca hemen o farklı yönteme geçip ille de beni ayakta salla, ille de kucağında salla vesaireye dönüyorlar biliyorsun.
      bebeğinin uykuyla ilgili ciddi bi derdi var mı, seni veya ona bakacak kişiyi zorlayan bir şey yapıyor mu? (sık sık uyanmak veya bi türlü uyumamak gibi) yoksa bir derdi, yatağını sallayınca dalıyorsa, belki de düzenini bozmamak daha iyidir… “nadir de olsa” dediğin elektrik süpürgesi olmadan da uyuyabiliyorsa, belki de onu süpürgesiz uyumaya alıştırman yetecek. bunun için ağlatmana veya yatır kaldır vb metotlar uygulamana gerek yok sanırım. zaten yatır kaldır için tracy hogg da kitabında, 3 aydan küçük bebeğe yapılmaz diyor.
      seni,n yazdığından anladığım kadarıyla Burak yatağında sallanarak uyumaya alışmış bunu öğrenmiş. başka bir şey de öğrenebilir elbette ve daha çok küçük olduğu için senin bunu öğretmen görece kolay olacak, o kadar ağlamadan geçiş yapabilir. bunu denemeden önce tracy hogg’un kitabını okumalısın mutlaka.

      sevgielr selamlar

  7. merhabalar zeynep hanım umarım yazımı okursunuz da bana bir fikir verirsiniz. oğlum 3 ay 10 günlük ilk 2 ay çok gazlı bi bebekti ki hala hafif hafif gaz sancılarımız oluyor. ilk zamanlar ayağımızda sallayarak uyutuyorduk üstelik ayağımızdan indirdiğimizde uyanıyordu. şimdi uyku düzeni sağlamak istiyorum. yatağında yatırmaya çalışıyorum yanında olduğumu hissettiriyorum ama inanılmaz ağlıyor ben bile dayanamıyorum ağlıyorum. sizce ne yapmalıyım, biraz sabretsem düzene girer mi? çok ağlaması sağlığına zararlı mıdır? lütfen bana yardımcı olun…

    • Merhaba Deniz,
      Bildiğim kadaıryla bebeğin çok ağlaması fiziksel sağlığına zararlı değil ama ruh sağlığına , ilerideki alışkanlıklarına, senle ilişkilerine de yansıyacak bu. Oğlun daha çok küçük. “Ben bile dayanamıyor ağlıyorum” demişsin, acaba “ağlar ağlar alışır” filan gibi düşünerek hareket ediyor olabilir misin? veya etrafında sana öyle diyen birileri var belki?
      Benim bildiğim, öğrendiğim kadarıyla bebekler için kendini güvende hissetmek çok önemli ve onun kendini anlatmasının yolu ağlamak. Ağladığı zaman ona cevap vermyiorsan, yardım etmiyorsan kendini güvende hissetmiyor, korkuyor ve daha çok ağlıuor. bunun uykuya bir faydası yok tabii ki. bebekleri gereksiz yere ağlatmamak lazım bence. elbette ona “uyumayı öğretirken” ağlayabilir bebek ama bunu yapıyorsan ne yaptığını iyi bilmen lazım. sen kendin, yaptığın şeyden emin değilsen bebek de bunu hissederek daha çok tedirgin olacak.

      o yazıda bahsettiğim kitap, tracy hogg’un kitabı, uyumayı öğertmek konusunda seninki gibi küçük bebeklerde işin aslında daha kolay olduğunu, ama bu bebeklere daha yumuşak yaklaşmak gerektiğini yazıyordu. kitap elimde olmadığı için bakamayacağım ama sana tavsiyem, bebeğin uykusunu düzene sokarken ne yapacağını, nasıl yapacağına karar vererek hareket et ve bunun için, eğer o yöntemi kullanacaksan, git o kitabı oku. Tracy hogg yöntemini yapmak zorunda değilsin, bebeğini neye alıştırmak senin için ve onun için uzun vadede kolay olur, onu düşünerek ve yumuşak ama kararlı davranarak harelet edebilirsin. sarılıp pışpışalamk veya ninni söylemek de olabilir bu… ama bir öyle bir böyle yapmak, önce ağlatıp sonra ağlamasın dşye eski yola dönmek bebek için de senin için de yıpratıcı olur… kolay gelsin, işine yarar umarım. sevgiler

  8. çok teşekkür ediyorum. ben de bu yöntemle bebeğine uyku alışkanlığı kazandıran bir arkadaşımdan fikir almıştım, ferber yöntemi olarak da internetten araştırmıştım.Ama söylediklerinize katılmamak elde değil. Farklı metodlarla ve bu kitabı edinerek uyku düzenini sağlamaya çalışacağım. İlginiz için çok teşekkürler…

  9. Paylaşımlarınızı okudum ve bi cesaretle ben de paylaşmak istedim. Ben çok geç kaldığımın farkındayım ama zararıb neresinden dönersen kar diye düşünüyorum.şimdi kızım bade 9 aylık. Doktorunuza ve çevremdeki kişilere daha 3 aylıkken sorduğumda daha erken bebeğine yazık olur filan dediler ben de fazla araştırmadan tamam dedim. Aslında suçun % 90 ı benim. 6 aylık olduğunda başlayacaktır diş çıkarma dönemi başladı. Eşimin iş saatleri düzenli olmadığı için tek başıma da cesaret edemedim ağlatmak da istemiyorum. Hiç dayanamıyorum ağlamasına. Uyku rutini oluşturulması gerektiğini daha bebek 3 aylıkken başlatmak gerektiğini yeni öğrendim. Kendime de çok kızıyorum.ama bağımsız bi şekilde uyumasını da istiyorum. Aslında bizim öyle çok büyük sıkıntılarımız yok. Sabah 8 de uyanıp öğlen iki saat uyuyor tabi emerek. Akşam 8 ya da 9 da yatıyor tek seferde 3 4 saat uyuyor sadece uyandığında meme istiyor. Hasta olmadığı günlerde bi sorunumuz yok fakat diş çıkarma ya da grip olduğu dönemlerde saatlerce emiyor ama yine de uyuyamıyor. Ben de o anlarda çok üzülüyorum çok ağlıyor uyumak için ne yapmalıyım sizce yardımcı olabilir misiniz?

  10. Merhaba adım sedef 4 aylık oğlumun adı batu bende kitabı okudum ama deneyen birilerini cok aradm cesaret edip deneyemedim. Sonra yazinizla karşılaştım. Bugün ilk denememi yaptm ama oğlum ilk 15 dk hic aglamadi sonra aglamalar başladı kaldırdım sakinlestirdim yatirdim 15 dk daha geçti sonra sakinlestirmek mümkün olmadi dolayısıyla kucagimda biraz odada dolandik ve uyuya kaldı. Neden sakinlestiremedim bilmiyorum emziremedim hic mamayla besleniyor oğlum kolikte vardı 3. Ayda geçti gece mamaya uyanıp kendi uyuyor ama gündüzleri sallamam gerekiyor ve bataniyeyle salliyoruz cok zor oluyor tek olduğunda hamaginda salliyorum nasıl bir yol izlemeliyim uyku duzeni var sabah 8 de uyanıyor 9.30 10 gibi uyuyor 12de kalkiyor 1.30 gibi uyuyor 2 de kalkip 3.30da uyuyor 6.30da uyaniyor gece uykusuna 9 10 arasi yatıyor

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

