Anne Olmak / Evlenmeden Çocuk Yapmak

Bizden de kitap olurmuş

flyingbk_01

Yaşayan kütüphane diye bir şeyi birkaç yıl önce duymuştum. İnsanların pek tanımadığı, dışarıdan baktığı, tanımadan yargıladığı, ayrımcılığa uğrayan, tuhaf sayılan gruplardan birileri, kendini , kimliğini anlatmayı kabul eden birileri kitap oluyor, tanımak isteyenler de ona, o grup hakkındaki sorularını soruyorlar. Benim haberdar olduğum yaşayan kütüphane etkinliğinde, kitapların, görme engelli, başörtülü, gey, Alevi, Ermeni gibi başlıkları vardı.

Herkes bir yönüyle diğerlerinden farklı, tuhaf, azınlıktır diye düşünürdüm ama, yaşayan kütüphanede kitap olarak okunmaya değer bulunacak bir özelliğim olduğu hiç aklıma gelmezdi. Kardeşimin bir arkadaşının aklına gelmiş, beni de kitap olmaya davet ettiler. Bildiğiniz, evlenmemiş anne olma özelliğimle. Komik ve güzel, değil mi? Sıradan bulduğum ve herkesin sıradan saymasını istediğim bir durum, “özellik” oldu, “sıradışı” oldu, anlatılmaya değer bulundu. Hadi bakalım, demek biz evlenmeden çocuk yapan insanlar ilgi çekici bir grubuz — ayrımcılığa uğramanın, baskıyla karşılaşmanın ötesinde, merak ediliyoruz demek ki.

kitap 2

Daveti kabul ettim, yarın (18 Kasım 2014) saat 16 ile 18 arasında Sabancı Üniversitesi’nde yaşayan kitap olacağım. Olay saat 8’e kadar devam ediyor da, benim bakmakla yükümlü olduğum bazı küçük aile bireylerinin uyku saati gelmeden eve dönmem lazım, dolayısıyla 6’ya kadar kitapım.

Gelmek isteyenler için, İstanbul Kadıköy’den, Mado dondurmacısının önünden Sabancı Üniversitesi’ne yaşayan kütüphane servisi kalkacak saat 14’te. Taksim’den de servis varmış ama yerini öğrenmedim.

Merak edenlere, yaşayan kitap nasıl olunur ve yarın Sabancı Üniversitesi’nde ne olacak, burada anlatıyor: http://www.humanlibrarysu.org/?page_id=12&lang=TR

Burada da, kitap ve okur gözünden eski bir yaşayan kütüphane yazısı var:

http://www.bianet.org/bianet/azinliklar/121976-oteki-insanlarla-tanismak-icin-yasayan-kutuphane-beyoglunda

Kim gelir de beni okur, ne sorarlar, merak ediyorum. Heyecan verici bir durum. Acaba Türkiye’de yaşayan kütüphanede kitap olacak ilk evlenmemiş anne ben miyim? Sizce öyle midir? Bunu yarın öğrenirim. Dilerim ki kimse beni okumaya gelmez! Umarım kimsenin ilgisini çekmeyen, herkesin gayet normal karşıladığı sıradan biriyimdir, evlenmemiş anne olarak. Olanı biteni bir fırsat bulup yazacağım, söz. Şimdi içimden gelen, bu yazıyı “yaşayan kütüphane” sözünün bana çağrıştırdığı bir tuhaf cümleyle kapatmak, Reha Muhtar’ın bir zamanlar haber bültenini kapatırken söylediği gibi, iyi geceler Türkiye, her nerede yaşıyor ve yaşatılıyorsanız.

yaşayan kütüphane1

2 thoughts on “Bizden de kitap olurmuş

Yorum yazabilirsiniz (kaydolmaya gerek yok)

